Kolejność książek z cyklu wiedźmińskiego

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 31st of July 2022

Bez owijania w bawełnę, kolejność książki z cyklu wiedźmińskiego jest następująca:

1.Ostatnie życzenieOpowia‐
dania
2.Miecz przeznaczenia
3.Krew elfówSaga
o wiedźminie
4.Czas pogardy
5.Chrzest ognia
6.Wieża jaskółki
7.Pani jeziora
8.Sezon burz

Strach

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 28th of September 2016

English version available on The Codeless Code.

Niedawno przyjęty do świątyni mnich zbliżył się do mistrza.

― Otrzymałem zadanie dodania kilku nowych funkcji do systemu obsługi zamówień Cesarskiego Szewca, ale nie jestem w stanie zrozumieć, jak on działa. Logika jest rozproszona pomiędzy wiele aplikacji zaimplementowanych przy użyciu najróżniejszych technologii. Zamiast stworzyć wspólne biblioteki, autorzy najzwyklej skopiowali fragmenty kodu pomiędzy różnymi miejscami, często wprowadzając subtelne rozbieżności. Zadania pracujące w tle wyszukują i modyfikują rekordy w bazie danych bez żadnego udokumentowanego powodu. Sama baza danych wydaje się spiskować przeciwko mnie: prosta modyfikacja jednej tabeli może wyzwolić kaskadę zmian w wielu innych.

CMA po polsku

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 22nd of January 2013

Będę miał dzisiaj przyjemność prezentować Contiguous Memory Allocator na seminarium dyplomowym (CMA jest bowiem tematem mojej pracy). Dostępny jest również referat opisujący z większą ilością detali zawartość slajdów. Aktualizacja: Z racji, że jestem już po obronie, dodaję również link do pracy inżynierskiej.

Prezentacja nie opisuje sposobu użycia CMA zatem po więcej szczegółów odsyłam do materiałów z LCE 2012. No i oczywiście jest również strona mina86.com/cma/, z której linkuję do przeróżnych materiałów dotyczących CMA.

Synchronizacja w jądrze Linux

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 3rd of April 2010

Prezentacja z seminarium dyplomowego na temat mechanizmów synchronizacji w jądrze Linux. Pokrótce przedstawia bariery pamięci, zmienne atomowe, semafory, spinlocki itp.

Dni Wolnego Oprogramowania

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 25th of February 2010

UPDATE: Dni ciągle jeszcze trwają, acz moja prelekcja już się odbyła, w związku z czym umieszczam nowszą, a tym samym poprawioną wersję prezentacji wraz z pełnymi kodami źródłowymi.

Niektóry wiedzą, inni właśnie się dowiedzą, iż w przyszły piątek (5 marca) ruszają III Dni Wolnego Oprogramowania w Bielsku-Białej. Będę miał przyjemność nie tylko bycia na tej imprezie, ale również aktywnego uczestnictwa. Dla wszelkich osób zainteresowanych udostępniam wersję alfa prezentacji, którą będę przedstawiał. Po zakończeniu wystawię wersję finalną wraz ze wszystkimi kodami źródłowymi.

Python, wrażenia

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 31st of January 2010

Niedawno miałem okazję stworzyć trochę kodu w Pythonie. Popisałem sobie w nim kilka dni i muszę przyznać… język jest tragiczny, zastanowię się kilka razy zanim po raz kolejny go użyję.

Wpis ten dedykuję pewnej osobie, która ciągle mi przypomina, abym pisał nowe wpisy. :)

Rozszerzenie tabbed dla urxvt

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 16th of May 2009

Jakiś czas temu, zmodyfikowałem rozszerzenie tabbed dla rxvt-unicode dodając parę pożytecznych funkcji. Upstream jakoś tego nie chciał, a potem ludzie zaczęli dodawać jeszcze inne zmiany i tak powstał fork o nazwie tabbedex. Kod można przeglądać w repozytorium na GitHubie lub sklonować git://github.com/mina86/urxvt-tabbedex.git

tabbedex ma bardzo dużo zmian, i raczej daremne byłoby wymienianie ich wszystkich tutaj chociażby z racji tego, że lista szybko stałaby się nieaktualna. Z tego powodu, zachęcam do przejrzenia kodu źródłowego, który ma na początku komentarz z listą zmian.

Treasure Hunt w Prologu

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 17th of January 2009

W poprzednim wpisie pisałem o Google Treasure Hunt, a w szczególności o zadaniu czwartym. Teraz, w ramach przygotowań do kolokwióm z języka Prolog postanowiłem napisać w nim rozwiązanie postawionego problemu:

Czcionki a kwestia tłumaczeń

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 10th of January 2009

Jakiś czas temu natknąłem się na artykuł opisujący własności wyświetlanego na monitorze tekstu i konsekwencje niskich rozdzielczości. Znalazła się tam również bezmyślna propaganda na rzecz słowa „font”, o której chciałbym pokrótce napisać.

Autor uzasadniał, iż „czcionka” to pojedyncza litera, z której składało się całe strony i ma się nijak do tego czym są obiekty stosowane w komputerze. Zarzucał nieudolność tłumaczom, którzy z braku wiedzy zastosowali złe określenie.

Pragnę jednak wszystkich zachęcić, aby słowa „font” nie używać! Jest ono okropne! Jako ordynarne ściągnięcie z angielskiego brzmi dziwacznie.

Tymczasem zarzucanie, że „czcionka” jest nazwą niewłaściwą, to jak zarzucanie, że nazwa „plik” nie powinna być używana, bo już od dawna dane nie są przechowywane w postaci plików kartek. W kontekście informatycznym istnieje wiele słów, których znaczenie jest odległe od jego znaczenia w innych kontekstach i dlatego nic nie stoi na przeszkodzi, aby stosować nazwę „czcionka”!

Do tego wszystkich Czytelników gorąco zachęcam, a osoby zajmujące się składaniem tekstu niechaj zostawią kwestie językowe językoznawcom.

Treasure Hunt a szybkość D

Posted by Michał ‘mina86’ Nazarewicz on 10th of January 2009

Zachęcony wpisem GiMa postanowiłem pobawić się w Google Treasure Hunt. Z początku moje wrażenia były negatywne, ale to dlatego, że zacząłem od zadania sieci, które jest co najmniej denne. Archiwum też nie napawało optymizmem, już zacząłem się zastanawiać, czy wszystkie będą tak prymitywne — na szczęście nie były.